• Banner-09.png
  • Banner-11.png

36.5 km, 06:15:08

Fotoalbum: Google+ Album

Zaterdagavond nog even snel een route in elkaar gestoken. In eerste instantie zou ik niet zo heel erg ver gaan omdat we plannen hadden om 's middags nog even naar het zwembad in Koudekerk te gaan. Door de regen, later in de ochtend heb ik de wandeling toch nog iets kunnen uitbreiden.

Vanaf de thuisbasis gaat het eerst richting het station en de Alphensebrug. Het zand van het beachvolleybaltoernooi ligt nog op het Rijnplein. Verder is het er erg rustig. Via de van Boetzelaerstraat ga ik dan richting de Zegerplas. Bij de begraafplaats valt mij een vreemde vogel op. Voor een vogelkenner zal het niet echt vreemd zijn, maar als ik (als leek) een Ekster in vrije val uit de lucht zie maken om vervolgens een lief klein muisje te bespringen, dan vind ik dat vreemd. Nooit geweten dat Eksters ook muizen aten. Dat was weer een leuk leermomentje voor vandaag. En ik ben niet eens een uur onderweg.

Als ik bij de Zegerplas aankom ga ik linksaf en volg het water tot aan het Chinees restaurant. Voor het restaurant ga ik linksaf het Heempark in. Zelfs hier is het, op een paar honderd poepvliegen na, erg rustig. Als ik langs de hopen poep (van de rondlopende runderen) loop klinkt een angstaanjagend gezoem. Ik doe zelfs automatisch een stap opzij. Gelukkig ruik ik nog fris en laten ze mij gewoon voorbij lopen. Als ik bij het Dijkslootpad aankom ga ik rechtsaf de Zegerbaan onderdoor. Vanaf hier is het een lang recht stuk richting Ter Aar en Bovenland. In Ter Aar kom ik het eerste wandelaar tegen gehuld een Nijmeegse 4-Daagse T-shirt. Hij zal vandaag richting de Gnephoek (Koudekerk aan den Rijn) lopen en via het Paddegat (Woubrugge) weer terug richting Ter Aar.

Mijn route gaat verder richting Bovenland. Het makkelijkste is om daar het fietspad richting Langeraar te nemen. Maar een mooiere route is als je een stukje doorloopt en aan de andere kant van het water gaat lopen. Op dit smalle pad heb je prachtig uitzicht over de Langeraarse plassen. Als ik bij de brug bij Langeraar aankom ga ik aan de zuidelijke kant van de Leidsche Vaart lopen. Normaal loop ik aan de Noordelijke kant, maar vandaag wil ik een stukje van het Vierambachts Polderpad lopen dat start aan de Woudsedijk-Zuid. Na de bocht, bij de visplaatsen, is inderdaad het begin van deze route.

Eerst volgen er twee klaphekken en daarna een lang stuk langs pas ingezaaide akkers. Aan de andere kant van het slootje staan tientallen koeien me aan te staren. Sterker nog, ze komen zelfs van verre aan rennen om mij te aanschouwen. De gemeente Kaag en Braassem heeft in ieder geval goed zijn best gedaan om de luie wandelaar het naar zijn zin te maken. Vele bankjes zijn namelijk langs de route te vinden. Naar mijn idee hadden ze beter een bankje kunnen gebruiken om wegwijzers van te maken. Hier en daar staan wat kleine rode paaltjes, maar als het gras een halve meter hoog is zijn deze niet meer zichtbaar.

Na het oversteken van de N207 gaat het nog een stuk tussen de akkers door. Gek eigenlijk dat hier gewassen staan waarvan je niet eens weet wat het is. Een aardappel en mais kan ik nog wel herkennen, maar wat hier allemaal staat... Geen idee.... Uiteindelijk kom ik weer uit de de Woudsedijk-Zuid. Hier sla ik dan linksaf richting Woubrugge en het pontje richting Roelofsarendsveen.

Ik ga aan het einde van de Zwetweg linksaf richting Woubrugge. Als ik bij de brug in Woubrugge aankom sla ik weer linksaf en ga over de Kruisweg lopen. Hier word ik ingehaald door een oudere man op een fiets. Niet veel verder stop hij en is driftig bezig met het bekijken van kaarten en een routeomschrijving. Hij vraagt om een bevestiging of hij nog wel goed zit. Hij heeft namelijk geen zin om teveel te fietsen. Het oude baasje lijkt door zijn opmerking wel lui, maar als hij de kaart en de routebeschrijving laat zien ben ik met stomheid geslagen. Hij laat een route zien van 165 kilometer die georganiseerd wordt door Velo te Wateringen. 165 km, ik krijg al zadelpijn als ik er aan denk. Maar goed, de man moet niet aan wandelen denken. Hij grapte nog dat zijn rollator dat niet zou volhouden. Ik wens hem nog een goede reis en binnen een paar minuten was hij alweer uit het zicht verdwenen.

Mijn wandelingetje gaat verder over de Kruisweg en ik stop even bij het monument van Jacobswoude. Met veel moete is de tekst op de stenen nog te lezen. Aan de ene kant staat 'Herinnering aan het verdwenen dorp Jacobswoude' en aan de andere kant staat iets van 'Geen muren verduren der uren geweld'. Op het bankje staat ook nog een tekst, maar dit voor mij niet te ontcijferen.

Inmiddels is het lekker gaan regenen en als ik weer richting Alphen aan den Rijn loop besluit ik toch maar even wat regenkleding aan te trekken. Als ik klaar ben met mijn verkleedpartij kom ik een wandelaar tegen. Toevallig gaat hij ook richting Alphen aan den Rijn en we lopen samen verder. Edgar is aan het trainen voor de Nijmeegse vierdaagse en vandaag zal hij zo'n 20 km gaan lopen. Via de Eisenhouwerlaan lopen we richting de Hoorn en de Leidse Schouw. Bij het BP tankstation sta ik een beetje in dubio. Zal ik naar huis lopen of verleng ik mijn wandeling met een klein stukje. Omdat het toch geen weer is om naar het zwembad te gaan besluit ik mijn wandeling iets te verlengen. Ik neem afscheid van Edgar en wens hem alvast veel plezier in Nijmegen. Mijn wandeling gaat nog even richting het Spookverlaat en vanaf daar richting het Rietveldsepad. Omdat het hier even 2 minuten droog was besloot ik mijn regenkleding weer in te pakken en verder te lopen in mijn T-shirt. Al snel kwam ik erachter dat dit een foute keuze was omdat het weer lekker begon te regenen. Maar ik laat me natuurlijk niet kennen en loop gewoon lekker door in mijn korte mouwen. Mister wetshirt!! Maar met mijn figuur mag dat best.

Als ik de N11 onderdoor loop staan er een 4-tal dames te schuilen voor de regen. Helaas hebben ze geen koffie bij zich en besluit ik het laatste stukje maar snel naar huis te lopen. Bij thuiskomst staat de teller op 37 km en zit er 4,5 liter water in mijn schoenen. De regen leek vrij onschuldig, maar als je er even in loopt wordt je tocht echt nat.