• Banner-09.png
  • Banner-05.png

37.4 km, 06:30:03

Fotoalbum: Google+ Albums

Zoals iedere wandeling begin ik lekker vroeg omdat het dan nog niet zo druk is op de wandelpaden. Vanochtend stond de wekker op 05:00 uur en 5 minuten later stond ik beneden mezelf klaar te maken voor de tocht. Op weeronline.nl zagen de radarbeelden, in tegenstelling tot gisteren, er iets minder positief uit. De westelijke wind van gisteren heeft plaats gemaakt voor een oostelijke wind die de buien van gisteren gewoon heeft terug geblazen. Op zich geen probleem, maar het lijkt wel of deze buien rondjes boven Alphen aan den Rijn draaien. En snelle blik naar buiten bevestigd het radarbeeld en ik ga me opmaken voor een natte wandeling. Op Twitter doe ik nog even een oproep voor wandelaars die met me mee willen wandelen. Helaas krijg ik daar geen reactie op.

Als eerste loop ik richting de Hoorn waar ik langs de Oude Rijn ga lopen. Het jaagpad is door de regen ook veranderd in een waterbaan. Natuurlijk laat ik mij niet kennen en loop gewoon door het water verder richting de Koudekerkse Brug. Café de Hoek is helaas nog dicht. Graag had ik daar nog even een praatje willen maken omdat.... Ja dat lezen jullie een andere keer nog wel. Na Café de Hoek sla ik linksaf richting Leiden en Leiderdorp. De Oude Rijn volg ik tot aan de Leiderdorpsebrug. De brug steek ik over en aan de andere kant van het water loop ik tot de watertoren. Ondertussen begin ik honger te krijgen en ga ik opzoek naar een droog plekje om iets te eten en te genieten van mijn warme chocolademelk. Tja, het is er tenslotte weer de tijd van het jaar voor. Maar hoe ik ook zoek, er is geen droog plekje te vinden.

na het passeren van de wijk Roomburg slag ik na het oversteken van het spoor linksaf. Mijn plan is om richting de Heineken in Zoeterwoude-Rijndijk te lopen, maar door de werkzaamheden bij de A4 is deze weg afgesloten. Ik besluit door te lopen tot ik bij de afslag Zoeterwoude-Dorp ben en via die plaats richting de Weipoort te lopen. Nog steeds valt de regen lekker naar beneden en zorgt ervoor dat ik van top tot teen nat en koud begin te worden. Zolang je maar blijft lopen is dat geen probleem.

Als ik langs de kerk loop in Zuidbuurt volg ik het fietspad richting de Weipoort. Volledig in trans van de druppels die op mijn poncho tikken loop ik door de weilanden. Aan het einde van de Weipoort sla ik linksaf richting Gelderswoude. Vlak voordat ik de open vlakte weer oploop stop ik even om een broodje te eten. Even uit de wind en de regen lijkt hierdoor ook iets minder te zijn. Leker uitgerust ga ik weer verder en aan het einde van dit lange fietspad sla ik linksaf richting de Bent. Jammer dat hier de wegen wat aan de saaie kant zijn met veel lange rechte stukken. Gelukkig zijn er nog veel mensen die op dit uur van de dag voor het raam zitten en mij vriendelijk gedag zeggen. Deze Geraniumzwaaier zorgen wel voor een beetje afleiding.

Net nadat ik Hazerswoude-Drop ben binnengelopen volg ik een stukje van de Steilrandroute. De steilrand is de scheiding tussen hoger gelegen veenweide en de diepere droogmakerijen. Waarschijnlijk zijn deze droogmakerijen niet helemaal in orde omdat het water bijna boven het gras uit komt. Dit stukje van de route gaat grotendeels over onverharde paden en weilanden. De regen van vanmorgen heeft de weilanden veranderd in grote blubberpoelen. Hier en daar staan wat schapen die deze blubbersoep nog eens extra doorroeren. Een groepje koeien, dat nog buiten loopt, volgt mij op de voet. Een paar lopen voor me uit en een aantal loopt achter me. Als ik een brug oversteek blijven ze achter en kan ik via de dijk weer richting de begaanbare weg.

Via de de Gemeneweg loop ik richting de Galgweg. Het plan was om bij Jeu de Boer nog even een kop koffie te drinken en een beetje op te drogen. Een prachtig bord in de berm weet mij te melden dat ze gesloten zijn. Mijn route moet ik voortzetten zonder overdekte rust en ik besluit bij het Spookverlaat nog even te rusten. Het is vandaag overigens opvallend rustig met wandelaars, fietsers en hardlopers. Wel ben ik een tweetal vissers tegen gekomen die door het troebele water niet veel gevangen hadden. Mijn vangst daarentegen was voortreffelijk. Mijn waterdicht rugzak staat vol met 3,5 liter water, mijn schoenen met beide 0,7 liter, en na het uitwringen van mijn sokken kom ik op 0,8 liter. Gelukkig heb ik geen gebrek aan water en drink ik nog meer een beker warme chocolademelk.

Nog een klein stukje naar huis en dan kan ik eindelijk genieten van een heerlijke warme douche. Bij thuiskomst staat er precies 39 km op de teller waarover ik precies 6,5 uur heb gedaan.